Radzenie sobie ze stresem

­čîĚOcena sytuacji

Jak oceni─ç sytuacj─Ö?

Kluczow─ů rol─Ö odgrywa tutaj OCENA POZNAWCZA, czyli interpretacja oraz ewaluacja stresora. To pierwsze dzia┼éanie, kt├│re podejmujesz, kiedy stajesz w obliczu stresowej sytuacji. Pojawia si─Ö kolejno:

analiza rozmiaru zagro┼╝enia oraz wymaga┼ä, jakie nale┼╝y spe┼éni─ç w zaistnia┼éych okoliczno┼Ťciach

precyzowanie dost─Öpnych ┼Ťrodk├│w, celem konfrontacji z warunkami.

Pojawiaj─ů si─Ö pytania:

CO SI─ś DZIEJE?

CZY TO JEST DLA MNIE DOBRE, STRESUJ─äCE, CZY BEZ ZNACZENIA? Je┼Ťli oka┼╝e si─Ö, ze stresuj─ůce, podejmujesz decyzj─Ö o dzia┼éaniu.

Odbywa si─Ö to nast─Öpuj─ůco:

1. Oceniasz wyzwanie ( CZY JE┼ÜLI NIE ZAREAGUJ─ś, POJAWI SI─ś JAKIE┼Ü REALNE RYZYKO?)

2. Poszukujesz rozwi─ůza┼ä ( CZY KONKRETNE ROZWI─äZANIE JEST AKCEPTOWANYM SPOSOBEM RADZENIA SOBIE Z TYM WYZWANIEM? CZY WYSTARCZAJ─äCO DOK┼üADNIE SPRAWDZI┼üE┼Ü DOST─śPNE MO┼╗LIWO┼ÜCI?)

3. Wa┼╝ysz dost─Öpne rozwi─ůzania (KT├ôRE ROZWI─äZANIE B─śDZIE NAJLEPSZE? CZY NAJLEPSZE ROZWI─äZANIE SPE┼üNI KONIECZNE WYMAGANIA?)

4. Zastanawiasz si─Ö nad dost─Öpnymi zobowi─ůzaniami ┼é─ůcz─ůcymi si─Ö z realizacj─ů konkretnego rozwi─ůzania ( CZY POWINIENEM ZASTOSOWA─ć NAJLEPSZE ROZWI─äZANIE I POZWOLI─ć, BY INNI O TYM WIEDZIELI?)

5. Kontynuujesz działania pomimo negatywnej reakcji zwrotnej ( CZY ISTNIEJE POWAŻNE RYZYKO, JEŚLI NIE )

Zdefiniuj swoj─ů sytuacj─Ö, w kt├│rej si─Ö aktualnie znajdujesz.

Je┼Ťli jest to sytuacja, kt├│ra Ci─Ö stresuje zadaj sobie pytanie:

Jakie korzy┼Ťci masz z tej sytuacji?

Co pozytywnego daje Ci ta sytuacja?

Odpowied┼║ obowi─ůzkowo .

­čîĚRadzenie sobie

Zaczn─Ö od rozwini─Öcia samego poj─Öcia ÔÇ×RADZENIEÔÇŁ sobie, ┼╝eby┼Ť wiedzia┼éa / wiedzia┼é jak to dzia┼éa.

Ot├│┼╝ radzenie jest procesem post─Öpowania z wymaganiami, kt├│re s─ů zewn─Ötrzne lub wewn─Ötrzne i kt├│re s─ů postrzegane jako zagra┼╝aj─ůce lub przeci─ů┼╝aj─ůce.

UWAGA! Achtung! skoro proces, to trzeba sobie uzmys┼éowi─ç, ┼╝e potrzeba czasu, ┼╝eby co┼Ť zmieni─ç.

W kwestii stresu mo┼╝emy wyodr─Öbni─ç nast─Öpuj─ůce metody:

RADZENIE SOBIE ZORIENTOWANE NA PROBLEM

Zmiana stresora lub relacji jednostki ze stresorem przez bezpo┼Ťrednie dzia┼éania i/lub dzia┼éania ┼é─ůcz─ůce si─Ö z rozwi─ůzywaniem problemu.

Walka (niszczenie, usuwanie lub osłabienie zagrożenia)

Ucieczka (zdystansowanie si─Ö do zagro┼╝enia)

Poszukiwanie opcji zwi─ůzanych z walk─ů lub ucieczk─ů (negocjowanie, targowanie si─Ö, p├│j┼Ťcie na kompromis)

Zapobieganie przysz┼éemu stresowi ( dzia┼éanie w celu zwi─Ökszenia swojej odporno┼Ťci lub zmniejszenia si┼éy przewidywanego stresu.

RADZENIE SOBIE ZORIENTOWANE NA EMOCJE

Zmiana siebie poprzez dzia┼éania poprawiaj─ůce samopoczucie, ale niezmieniaj─ůce stresora.

Działania zorientowane na organizm (używanie leków przeciwlękowych, relaksacja, biofeedback)

Dzia┼éania zorientowane poznawczo (planowane odwr├│cenie uwagi od stresu, fantazjowanie, my┼Ťlenie o sobie)

Terapia maj─ůca na celu modyfikacj─Ö proces├│w ┼Ťwiadomych lub nie┼Ťwiadomych, prowadz─ůcych do dodatkowego niepokoju.

Jutro b─Ödzie ci─ůg dalszy…

Zwolnij tempo. ZATRZYMAJ SI─ś. Oddychaj g┼é─Öboko. Raz za razem. Ws┼éuchaj si─Ö w siebie

Zadaj sobie pytanie:

CZEGO POTRZEBUJESZ? I r├│b to!

B─ůd┼║ uwa┼╝na/ uwa┼╝ny na sygna┼éy Twojego umys┼éu i Twojego cia┼éa. B─ůd┼║ przy sobie, dostrzegaj swoje potrzeby.

­čîĚTypy strategii radzenia sobie ze stresem

Wiemy ju┼╝ czym jest stres, kiedy powstaje i jakie przynosi nam korzy┼Ťci, gdy reakcje zachodz─ůce w nas trwaj─ů odpowiednio do zaistnia┼éej, stresuj─ůcej sytuacji.

Super byłoby, gdyby się na tym skończyło. To by Pani była zadowolona a i Pan też byłby zadowolony .

Okazuje si─Ö jednak w wielu przypadkach, ┼╝e ca┼éy ten stres zostaje z nami na d┼éu┼╝ej… bardzo mu si─Ö podoba, kiedy mo┼╝e nam towarzyszy─ç w ka┼╝dej chwili naszego ┼╝ycia. Wtedy to on jest zadowolony, poniewa┼╝ dajemy mu po┼╝ywk─Ö ka┼╝dego dnia  No to jak tu odej┼Ť─ç, kiedy jest tak smacznie i wygodnie. omniomniom   A w og├│le po co odchodzi─ç!? gdzie mu b─Ödzie lepiej!?

No dobra, A GDYBY JEDNAK CHCIE─ć SI─ś POZBY─ć TEGO GO┼ÜCIA?

Warto mu o tym powiedzieć. I piszę tu całkiem poważnie.

Pierwszy krok ju┼╝ znasz. To identyfikacja stresor├│w;

Drugi krok: identyfikacja sytuacji, w kt├│rej si─Ö aktualnie znajdujesz.

a teraz… IT’S TIME TO SAY GOODBYE

Przyznaj si─Ö do stresu. Zidentyfikuj przyczyn─Ö.

Powiedz temu STOP, mam ci─Ö do┼Ť─ç. Nie chc─Ö ju┼╝ twojego towarzystwa. Mo┼╝esz u┼╝y─ç ostrzejszych s┼é├│w %$#%^

Odejdzie na chwilę, ale będzie wracał.

Zagraj tak jak on.

Kiedy przyjdzie, pomy┼Ťl co mu powiesz i mu to POWIEDZ.

DOSŁOWNIE TAK TO TO ZRÓB.

I nie cackaj si─Ö z nim, jak z jajkiem, tak jak on si─Ö z Tob─ů nie cacka .

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s─ů oznaczone *