Og贸lne poj臋cie stresu.

馃尫Czym jest stres i kiedy powstaje?

W obecnych czasach 偶ycie nabra艂o p臋du, to znaczy, 偶e staramy si臋 sprosta膰 wielu
wymaganiom, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na naszej drodze, po to, by by膰 鈥瀗a bie偶膮co鈥, by nie
zosta膰 w tyle, przez co nie mo偶emy po艣wi臋ci膰 tyle czasu, ile potrzebujemy, temu, czemu
tak naprawd臋 potrzebujemy po艣wi臋ci膰 np. na rodzin臋, relaks, pasje, albo po prostu
odpoczynek i regeneracj臋. Zdarza si臋 nawet, 偶e kompletnie nie jeste艣my w stanie
stwierdzi膰, co tak naprawd臋 jest dla nas wa偶ne, bo鈥 nie ma na to czasu. Nie ma chwili
wytchnienia i chwili na uwa偶no艣膰.
Wpadaj膮c w taki p臋d i nie daj膮c sobie oddechu zatracamy si臋 w tocz膮cym si臋 b艂臋dnym
kole, z kt贸rego nie jeste艣my ju偶 w stanie si臋 wydosta膰, kiedy zabrniemy za daleko.
Zmagania z wyzwaniami ze 艣rodowiska zewn臋trznego oraz ze sprostaniem w艂asnym
potrzebom staje si臋 coraz bardziej trudne i uci膮偶liwe.
Pojawia si臋 frustracja, ko艂atanie serca, dr臋cz膮ce, natr臋tne my艣li, kt贸re wracaj膮 jak
niechciane obrazy- wci膮偶 i wci膮偶. Nie jeste艣my ich w stanie opanowa膰. Koncentruj膮 si臋
one na tym, na co nie mamy wp艂ywu. Zaczynaj膮 towarzyszy膰 nam coraz cz臋艣ciej, a偶 nie
odst臋puj膮 o krok. Stajemy si臋 niespokojni. Ci膮g艂a analiza sytuacji, a wnioski niezmiennie
te same: jest niefajnie; znalaz艂am si臋 w sytuacji bez wyj艣cia; dlaczego oni mi to robi膮?;
czemu on si臋 nie mo偶e zmieni膰?; za jakie grzechy si臋 to przytrafi艂o w艂a艣nie mnie?;
przecie偶 to nie moja wina, to ich wina!, ja nic nie mog臋 na to poradzi膰; nic z tym nie
mog臋 zrobi膰; nie b臋d臋 si臋 zmienia膰, niech oni si臋 dostosuj膮; jestem do dupy, nie dam
rady! -ZNANE? A i owszem. Mo偶na by wymienia膰 bez ko艅ca.
Dodatkowo pojawiaj膮 si臋 r贸偶nego rodzaju objawy:
fizjologiczne (b贸le g艂owy, szyi, bark贸w, czy plec贸w; dolegliwo艣ci 偶o艂膮dkowe, spadek
libido, zaburzenia snu)
zmiany w zachowaniu (wi臋ksza dekoncentracja, k艂贸tliwo艣膰, niekontrolowana
wybuchowo艣膰, z艂e nawyki 偶ywieniowe, coraz cz臋stsze pope艂nianie b艂臋d贸w,
zapominalstwo, zaniedbanie siebie)
emocjonalne (pojawiaj膮ce si臋 uczucie strachu i l臋ku; agresja, zamykanie si臋 w sobie,
brak ch臋ci na otwieranie si臋, poczucie beznadziejno艣ci i poczucie winy).
Wtedy okazuje si臋 cz臋sto, 偶e s膮 to OBJAWY STRESU, kt贸ry zgodnie z definicj膮
Zimbardo jest
鈥炩 zespo艂em specyficznych i niespecyficznych reakcji organizmu na bod藕ce zak艂贸caj膮ce
jego r贸wnowag臋 oraz wystawiaj膮ce na pr贸b臋 lub przekraczaj膮ce jego mo偶liwo艣ci
radzenia sobie鈥︹.
Do bod藕c贸w tych zaliczy膰 mo偶emy wewn臋trzne lub zewn臋trzne zdarzenie, kt贸re
wymaga od organizmu zachowania adapcyjnego oraz reakcji na konieczno艣膰 zmian. Ta
z kolei jest uwarunkowana od kombinacji reakcji zachodz膮cych na r贸偶nych poziomach:
poznawczym, emocjonalnym, behawioralnym, czy fizjologicznym. Bod藕ce te nazywane
s膮 STRESORAMI.

馃尫STRESORY

Jakie GRUPY STRESOR脫W mo偶emy wyodr臋bni膰?
zwi膮zane z prac膮 ( min. zmiana lokalizacji, zakresu obowi膮zk贸w, szefa, presja czasu i
osi膮gania najlepszych wynik贸w, brak akceptacji w 艣rodowisku pracy oraz konflikty, a
tak偶e techniczne problemy, czy b艂臋dy w procedurach itd.)
zwi膮zane ze zmian膮 ( min. choroba, uszkodzenie cia艂a, trauma zwi膮zana z odej艣ciem
kogo艣 bliskiego, narodziny dziecka, przeprowadzka, utrata pracy, przej艣cie na emerytur臋
lub rent臋, inne traumatyczne prze偶ycia)

powi膮zane z relacjami ( relacja rodzic- dziecko- w ka偶dym wieku, k艂贸tnie, rozw贸d,
separacja, zako艅czenie zwi膮zku, 艣lub, zamieszkanie z kim艣/samemu, problemy
zwi膮zane z p艂aszczyzn膮 seksualn膮)
飩 Wa偶ne jest zatem, aby艣 zidentyfikowa艂 swoje w艂asne stresory.
膯wiczenie:
1.Wypisz na kartce wszystko to, co Ci臋 denerwuje, frustruje. To, co wywo艂uje Tw贸j stres.
Daj sobie na to zadanie tyle czasu, ile potrzebujesz.

  1. Zidentyfikuj, na co z tych rzeczy masz wp艂yw.
  2. Zastan贸w si臋, co mo偶esz zrobi膰 z kwestiami, na kt贸re masz wp艂yw, a co z kwestiami,
    na kt贸re nie masz wp艂ywu.

馃尫CHEMIA

Dzi艣 troch臋 o chemii鈥 ona si臋 przecie偶 „dzieje” w nas. Cali jeste艣my uwik艂ani w szereg
reakcji chemicznych.
Kiedy zdasz sobie z tego spraw臋, 艂atwiej b臋dzie Ci przej膮膰 kontrol臋 nad niekt贸rymi
kwestiami. Je艣li b臋dziesz uwa偶ny, dowiesz si臋 jak reaguje Twoje cia艂o i Tw贸j umys艂 na
np. stresowe sytuacje. Kiedy b臋dziesz ju偶 tego 艣wiadomy, b臋dziesz m贸g艂 eliminowa膰
pewne zachowania, albo przynajmniej nie dasz si臋 zaskoczy膰 samemu sobie.
Ot贸偶 w sytuacji stresowej Tw贸j organizm zaczyna wydziela膰 tzw. hormony stresu:
adrenalin臋,
noradrenalin臋,
dopamin臋,
kortyzol.
W zale偶no艣ci od wytwarzanej ilo艣ci oraz d艂ugo艣ci ich produkcji, mog膮 one mie膰
pozytywny lub negatywny wp艂yw na organizm.
G艂贸wnym ich zadaniem jest utrzymanie organizmu w stanie gotowo艣ci do dzia艂ania w
pojawiaj膮cej si臋 nagle sytuacji stresowej.
ADRENALINA odgrywa g艂贸wn膮 rol臋 podczas sytuacji stresowej, poniewa偶
wydzielana jest w pierwszej kolejno艣ci, a po 15-20 minutach powoduje
wydzielanie si臋 kortyzolu. Ma wp艂yw na uk艂ad kr膮偶eniowy, podwy偶sza
temperatur臋 cia艂a oraz zwi臋ksza zapotrzebowanie m贸zgu i innych tkanek na tlen.
KORTYZOL podnosi ci艣nienie oraz st臋偶enie glukozy we krwi, co zwi膮zane jest z
wi臋kszym zapotrzebowaniem organizmu na energi臋 w obliczu sytuacji, w kt贸rej
si臋 znalaz艂. Nasila rozpad bia艂ek w organizmie, ma wp艂yw na gospodark臋
w臋glowodanow膮 i t艂uszczow膮. Ponadto mo偶e mie膰 wp艂yw na 艂agodzenie stanu
zapalnego oraz objaw贸w alergii, os艂abia uk艂ad odporno艣ciowy, nat臋偶a wydzielanie
sok贸w 偶o艂膮dkowych, wp艂ywa na uwalnianie wapna z ko艣ci.

馃尫Po co nam ten stres?

W szeregu sytuacji stres jest nam JEDNAK potrzebny, poniewa偶 to dzi臋ki niemu:
飩 jeste艣my zmotywowani do dzia艂ania,
飩 zmobilizowani do walki w sytuacjach realnego zagro偶enia (by艂 szczeg贸lnie wa偶ny
dla naszych przodk贸w, bo dzi臋ki niemu mogli prze偶y膰 np. podczas polowa艅)
飩 jeste艣my w stanie si臋 skoncentrowa膰 na problemie
飩 podejmujemy wyzwania i mamy energi臋 do stawiania czo艂a przeciwno艣ciom losy,
kiedy idziemy pod wiatr

飩 mo偶emy podj膮膰 zdrow膮 rywalizacj臋
飩 realizujemy ambitne cele
飩 oraz rozwijamy si臋 poprzez wychodzenie ze strefy komfortu.
Stres towarzyszy w zasadzie ka偶dej ZMIANIE w Twoim 偶yciu, poniewa偶 trzeba odwagi i
mobilizacji, by ruszy膰 z miejsca, w kt贸rym si臋 aktualnie znajdujesz.
A znajdujesz si臋 na og贸艂 w bezpiecznym, bo znanym Tobie miejscu. Kiedy je znasz,
strach jest je opuszcza膰. Je艣li jednak zdecydujesz si臋 na zmian臋, znasz drog臋 tylko do
pierwszego zakr臋tu, a niewiadoma czai si臋 tu偶 za rogiem.
To czym b臋dzie ten znak zapytania w Twojej podr贸偶y do zmiany dla Ciebie, b臋dzie
ZALE呕NE TYLKO OD CIEBIE i b臋dzie mia艂o wp艂yw na to, jak si臋 b臋dziesz czu膰.
Je艣li b臋dziesz uwa偶ny i b臋dziesz dzia艂a膰 w zgodzie ze sob膮, sprawdzaj膮c, CZEGO
POTRZEBUJESZ na ka偶dym zakr臋cie, dojedziesz bezpiecznie do celu.
Natomiast, je艣li porwiesz si臋 na jazd臋 bez trzymanki, z ogromn膮 pr臋dko艣ci膮- mo偶esz
niefortunnie wypa艣膰 z zakr臋tu鈥
Pozytywne aspekty stresu
W trakcie wydarze艅 stresowych warto przewidywa膰 ich potencjalnie pozytywne efekty.
Istniej膮 badania wed艂ug kt贸rych do艣wiadczanie bardzo trudnych, negatywnych sytuacji
mo偶e stanowi膰 藕r贸d艂o POZYTYWNYCH REZULTAT脫W oraz OSOBISTEGO
WZROSTU.
Jedno z owych bada艅 polega艂o na zgromadzeniu grupy kobiet, kt贸re zachorowa艂y na
raka piersi i zadaniu im pytania:
CZY Z PANI DO艢WIADCZENIA ZACHOROWANIA NA RAKA PIERSI
WYNIK艁Y DLA PANI JAKIE艢 KORZY艢CI?
I przez kolejne 12 miesi臋cy obserwowano ich stan zdrowia fizycznego oraz
psychicznego. Najlepsze wyniki uzyska艂y kobiety, kt贸re potrafi艂y odnajdywa膰 korzy艣ci w
tej trudnej sytuacji. Ta ponowna pozytywna ocena sytuacji stanowi jeden ze sposob贸w
radzenia sobie ze stresem w trudnych 偶yciowych sytuacjach.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *