Metody radzenia sobie ze stresem (Planowanie i zarządzanie sobą w czasie)
🌷PLANOWANIE I ZARZĄDZANIE SOBĄ W CZASIE
Masz mnóstwo zadań i czynności do wykonania, ale nie wiesz od czego zacząć?
Gubisz się w chaosie i natłoku?
Masz wrażenie, że wiecznie gasisz pożary i cały czas masz coś do zrobienia na wczoraj?
Czy znasz odpowiedź na pytanie „Jak zjeść całego słonia”?
odpowiedź poprawna brzmi „kęs po kęsie” .
Aby to zrobić najlepiej mieć dobry plan. Samo planowanie jest oprawianiem przyszłości w ramy teraźniejszości. To kiedy zaczniesz, ZALEŻY TYLKO OD CIEBIE. Znowu…
Ja dziś w tej kwestii zasięgam wiedzy u Briana Tracy, który zadania przyrównuje do ŻAB. Jeśli zaczniesz dzień od połknięcia największej i najobrzydliwszej żaby, przez resztę dnia towarzyszyć będzie Ci poczucie zadowolenia, ponieważ będziesz wiedział, że nic gorszego już Cię nie spotka.
Zacznij więc od identyfikacji zadań, które masz do zrobienia. Możesz to zrobić na kartce. Kolejno podziel te zadania na:
1 Pilne i ważne
2 Niepilne, ale ważne
3 Pilne, ale nieważne
4 Niepilne i nieważne.
Kiedy będziesz w stanie odróżnić poszczególne grupy zadań, będziesz też w stanie nadać im odpowiednie priorytety.
Sprawy NIEPILNE INIEWAŻNE będziesz mógł od razu wyeliminować.
Sprawy PILNE I NIEWAŻNE możesz również pominąć lub wykonać szybko, ale tak samo szybko o nich zapomnieć, gdyż szkoda poświęcać na nie więcej czasu, niż to konieczne. Jeśli masz możliwość, możesz je oddelegować.
Sprawy PILNE I WAŻNE są dla Ciebie w tym momencie kluczowe do wykonania. To na nie powinieneś poświęcić tyle czasu ile potrzeba. Jeśli zadania są dodatkowo trudne i nieprzyjemne, to potraktuj je jak ŻABY. Tą, która jest dla Ciebie bardziej obrzydliwa, zjedz jako pierwszą. Traktuj to, jako osobisty trening i oprzyj się pokusie rozpoczynania od łatwiejszego zadania. Przypominaj sobie stale, że to Twoja najważniejsza decyzja w ciągu dnia. Jeśli wyrobisz w sobie taki nawyk, nie będziesz się stresować zadaniami, które masz do wykonania.
Sprawy NIEPILNE, ALE WAŻNE zostają na wykonanie tuż po poprzednich. Tu, dzięki zyskanemu czasowi, możesz zastawać różne techniki. Np. kiedy zadanie jest ogromne i przerasta Cię w tym momencie zastosuj np. TECHNIKĘ SALAMI. Dzielisz to złożone zadanie na mniejsze części- plastry salami i zajmujesz się nimi po kolei- każdym z osobna. Dzięki temu zjadasz salami plaster po plastrze. Kiedy tak podzielisz swoje zadanie, opracowując jedną cześć do końca, z psychologicznego punktu widzenia, masz większą motywację do rozpoczęcia kolejnej części.
Pamiętaj również, że kluczem do sukcesu jest tzw. 3D: DECYZJA, DYSCYPLINA, DETERMINACJA.
Kiedy nauczysz się planować i priorytetowość zadania, zaczniesz mieć więcej czasu dla siebie i bliskich, a przecież to na jego brak najczęściej narzekamy.
Zaplanuj, co ma być innego/inaczej (niż teraz masz) na koniec tygodnia, miesiąca i roku.
W ten sposób zobaczysz swoje działania z innej perspektywy, a może nawet osiągniesz to, o czym wcześniej bałaś się pomyśleć.
Planowanie wykonuj regularnie.
Weź kartkę i rozpisz wszystkie zadania, które masz do wykonania.
Nadaj im priorytety zgodnie z powyższym i ZJEDŹ TĘ ŻABĘ!